Özel Eğitim ve Rehberlik
Rehberlik Araş. Merkezi Sayısı: 3
Özel Eğitim İlk ve Orta Okulları: 5
Özel Eğitim Meslek Lisesi (İşitme Eng):1
Öğretmen Sayıları
Rehberlik Öğretmeni Sayısı: 506
Özel Eğitim Öğretmeni Sayısı: 136
ÖZEL EĞİTİM İSTATİSTİKLERİ
İLÇELER BAZINDA AÇILAN DESTEK EĞİTİM ODALARI
İlçeler | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 (Bulunulan Ay İtibariyle) |
Bahçesaray | - | - | - | - |
Başkale | - | - | - | - |
Çaldıran | - | - | - | - |
Çatak | - | - | - | - |
Edremit | - | 1 | 4 | 5 |
Erciş | - | - | - | - |
Gevaş | - | - | - | - |
Gürpınar | - | - | - | - |
İpekyolu | - | 2 | 3 | 5 |
Muradiye | - | - | - | - |
Özalp | - | - | - | - |
Saray | - | - | - | - |
Tuşba | - | - | 1 | 2 |
TOPLAM | 0 | 3 | 8 | 13 |
Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde, destek eğitim odası; "kaynaştırma uygulamaları yoluyla eğitimlerine devam eden öğrenciler ile üstün yetenekli öğrencilere ihtiyaç duydukları alanlarda destek eğitim hizmetleri verilmesi için düzenlenmiş ortam" olarak tanımlanmıştır.
Okullarımızda yetersizliği nedeniyle kaynaştırma kararı alınmış öğrencilerin sınıf içerisindeki akranlarına göre yetersiz kaldığı derslerde birebir veya aynı seviyedeki küçük grup içerisinde eğitim almaları sağlamak amacıyla destek eğitim odaları açılmalıdır.
Destek eğitim odaları özel olarak düzenlenmiş bir oda olabileceği gibi öğrencinin ihtiyacına yönelik atölye, idari oda, kütüphane, rehberlik servisi, öğretmenler odası, laboratuvar vb. yerlerde de açılabilir.
Destek eğitim odalarındaki eğitim desteği ikili öğretim yapan okullarda sabahçı öğrencilerin öğleden sonra veya öğleden sonra dersi olan öğrencilerin sabahtan ders alması şeklinde de yapılabilir. Ders saatlerinin mevzuat gereği okul ders saatleri içerisinde olması zorunludur. Destek eğitim odaları mümkün olduğunca; öğrencinin yetersizliğine yönelik desteklendiği derslerden alınarak eğitim verilmesi şeklinde olmalıdır.
GENELGE NO : 2008 / 60
8) Kaynaştırma uygulaması yapılan okul ve kurumlarda özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere bireysel ve grup eğitimi verilebilmesi için destek eğitim odası açılacaktır.
Destek eğitim odaları, özel eğitim hizmetleri kurulunun önerisi doğrultusunda millî eğitim müdürlükleri tarafından açılır.
Okul müdürlüklerince il/ilçe milli eğitim müdürlüklerine destek eğitim odası açılması yönünde resmi başvuruda bulunur.
Destek eğitim odası, İl/İlçe Özel Eğitim Hizmetleri Kurulunun önerisi doğrultusunda İl/İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından açılır.
Okul idaresi okuldaki kaynaştırma öğrencilerini ve BEP birimlerinde görev alanları belirler." Destek eğitim odasında yürütülecek eğitim hizmetlerinin planlaması okul yönetimince yapılır. (Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Madde 28 c)
Okul idaresi BEP Geliştirme Biriminde bulunan öğretmenler ile rehberlik ve danışma hizmetleri yürütme komisyonunu toplayarak destek eğitim odasından yararlanacak olan öğrenciler ile bu öğrencilerin hangi derslerden ve kaçar saat destek eğitim odasından yararlanacağına karar verir. (Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği Madde 28 ç)
Destek eğitim alacak öğrenci sayısına göre okulda veya kurumda birden fazla destek eğitim odası açılabilir.
Okulda uygun bir bölüm destek eğitim odası olarak belirlenir. Destek eğitim için ayrılan mekânların fiziki şartlarının (ısı, ışık, genişlik, sağlığa uygunluk, vb.) eğitime uygun ve kolay ulaşılabilir olmasına dikkat edilmelidir. Eğitim ve öğretim açısından elverişsiz ortamlarda destek eğitim odası düzenlemesi yapılmamalıdır.
Öğrenci için hazırlanan Bireyselleştirilmiş Eğitim Planının (BEP) uygulanması için hangi araç-gereçlerin kullanılmasına ihtiyaç duyuluyorsa, Destek Eğitim Odasında bu araç gereçler kullanılmalıdır. Ancak, Destek Eğitim Odasının açılması ve eğitimin başlaması, araç-gereç bulunması şartına bağlanmamalıdır
Örnek resmi başvuru yazısı indir.
Örnek toplantı tutanağı indir.
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ Madde 23 (h)
Kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerin destek eğitim hizmeti almaları için gerekli düzenlemeler yapılır.
Destek eğitim odalarında Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğü tarafından eğitsel tanılaması yapılarak kaynaştırmaya alınan tüm öğrenciler Okul rehberlik hizmetleri yürütme komisyonu kararı doğrultusunda BEP'lerinde yer alan amaçlar dikkate alınarak destek eğitim odalarında eğitim alırlar.
Kaynaştırmaya alınan tüm öğrenciler için BEP hazırlanır. Görme, işitme, zihinsel, bedensel, otitik vb. Bu öğrencilerin yetersizliklerinin akademik başarılarını olumsuz etkilemesi durumunda, bu olumsuzlukların en az seviyeye indirilmesi için gerekli önlemler alınır. Bireyin sınıf ortamında BEp uygulamasında yaşanan problemler de dikkate alınarak destek eğitim odasında ihtiyacları doğrultusunda eğitim alır.
Özel yetenekli öğrencilerimizde destek eğitim odalarında eğitim alabilmektedirler.
……………………………..…… OKULU MÜDÜRLÜĞÜ
DESTEK EĞTİM ODASI HAFTALIK DERS PROGRAMI
|
|
1.SAAT |
2. SAAT |
3. SAAT |
4. SAAT |
5. SAAT |
6. SAAT |
PAZARTESİ |
Ders |
Türkçe |
Türkçe |
Türkçe |
Türkçe |
Türkçe |
Türkçe |
Öğretmen |
K. AKIN |
K. AKIN |
M. SANAY |
M. SANAY |
S. AKARSU |
S. AKARSU |
|
Öğrenci |
K. CAN |
K. CAN |
E.MARAL |
E. MARAL |
M. SARI |
M. SARI |
|
SALI |
Ders |
Sosyal Bilgiler |
Sosyal Bilgiler |
Sosyal Bilgiler |
- |
Türkçe |
Türkçe |
Öğretmen |
M. SANAY |
M. SANAY |
M. SANAY |
- |
K. AKIN |
K. AKIN |
|
Öğrenci |
E. MARAL |
E. MARAL |
E. MARAL |
- |
K. CAN |
K. CAN |
|
ÇARŞAMBA |
Ders |
- |
Matematik |
Matematik |
- |
- |
- |
Öğretmen |
- |
S. AKARSU |
S. AKARSU |
- |
- |
- |
|
Öğrenci |
- |
M. SARI |
M. SARI |
- |
- |
- |
|
PERŞEMBE |
Ders |
İngilizce |
İngilizce |
İngilizce |
- |
Türkçe |
Türkçe |
Öğretmen |
M. SANAY |
M. SANAY |
M. SANAY |
- |
K. AKIN |
K. AKIN |
|
Öğrenci |
E. MARAL |
E. MARAL |
E. MARAL |
- |
E. MARAL |
E. MARAL |
|
CUMA |
Ders |
Türkçe |
Türkçe |
- |
- |
Matematik |
Matematik |
Öğretmen |
S. AKARSU |
S. AKARSU |
- |
- |
S. AKARSU |
S. AKARSU |
|
Öğrenci |
M. SARI |
M. SARI |
- |
- |
M. SARI |
M. SARI |
ÖĞRETMENLER:
SN |
Adı Soyadı |
Branşı |
Ders |
Ders Saati |
1 |
K. AKIN |
Sınıf Öğretmeni |
Türkçe |
6 |
2 |
S. AKARSU |
Sınıf Öğretmeni |
Matematik-Türkçe |
8 |
3 |
M. SANAY |
Sınıf Öğretmeni |
Sosyal Bilgiler |
8 |
ÖĞRENCİLER
SN |
Adı Soyadı |
Sınıfı |
|
|
|
Toplam Ders Saati |
1 |
K. CAN |
2/A |
Türkçe |
|
|
4 |
2 |
M. SARI |
3/B |
Türkçe |
Matematik |
|
8 |
3 |
E. MARAL |
4/C |
Sosyal Bilgiler |
Türkçe |
İngilizce |
10 |
Açıklamalar
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ MADDE 28 –
d) Öğrencinin destek eğitim odasında alacağı haftalık ders saati, haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşmayacak şekilde planlanır.
ç) Destek eğitim odasında eğitim alacak öğrenciler, BEP geliştirme biriminin önerileri doğrultusunda rehberlik ve danışma hizmetleri yürütme komisyonunca belirlenir. Her öğrencinin ihtiyacı doğrultusunda ve azami ölçüde bu eğitimden yararlanması sağlanır.
Bu oran haftalık 30 saat olan ders saatinin 12 saatine tekabül eder.
e) Destek eğitim odasında öğrencilerin eğitim performansları dikkate alınarak birebir eğitim yapılır. Ancak, gerektiğinde eğitim performansı bakımından aynı seviyede olan öğrencilerle grup eğitimi de yapılabilir.
h) Destek eğitim odasında verilen destek eğitim hizmetleri okulun veya kurumun ders saatleri içinde yapılır.
Sınıf öğretmenleri maaş ve ek ders karşılığı görevlerini tamamladıktan sonra haftada 8 saate kadar destek eğitim odalarında görev alabilirler. Sınıf öğretmenlerine haftalık 30 saat olan ders görevlerinin yanında haftada 8 saat daha Destek Eğitim Odasında ders verilebilir.
Destek Eğitim Odalarında verilen derslerin ek ders ücreti, %25 artırımlı ödenir.
Destek Eğitim Odası açılan okullarda öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına göre görme, işitme, zihinsel engelliler sınıf öğretmenleri öncelikli olmak üzere, gezerek özel eğitim görevi yapan öğretmen, sınıf öğretmeni ve alan öğretmenleri görevlendirilir.
Destek Eğitim Odasına öncelikle okulun öğretmenlerinden olmak üzere RAM’da görevli öğretmenler ya da diğer okul ve kurumlardaki öğretmenler görevlendirilir. İlkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan alan öğretmenlerinden maaş karşılığı ders saatini dolduramayan öğretmenlerin yanı sıra, maaş karşılığı ders saatini dolduranlardan istekli olanlar, Destek Eğitim Odasında ihtiyaçlar doğrultusunda görevlendirilebilinir.
Okul idareleri öncelikle okulundaki öğretmenler olmak üzere destek eğitim odasında görev alacak öğretmenleri ve bu öğretmenlerin kaç saat ders almak istediklerini belirler.
Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin
Bakanlar Kurulu Kararı Değişik 09.10.2012 tarihli Resmi Gazete)
MADDE 9- (1) Öğretmen sayısının yetersiz olması hâlinde;
a) Yüksek öğrenimli olmak koşuluyla;
1) Bu Karar kapsamındaki yönetici ve öğretmenler dışındaki resmî görevliler ile sınıf öğretmenlerine ilköğretim, orta öğretim ve yaygın eğitim kurumlarında haftada 8 saate,
2) Resmî görevi bulunmayanlar ile emeklilere, okul öncesi, ilköğretim, orta öğretim, özel eğitim ve yaygın eğitim kurumlarında haftada 30 saate,kadar ek ders görevi verilebilir.
Öğrencinin genel başarı değerlendirmesinde, sınıf içinde yapılan çalışmaların yanı sıra Destek Eğitim Odasında yapılan değerlendirme sonuçları da dikkate alınır.
Destek eğitm odasında öğrenci BEP doğrultusunda yapılır.